Vesel, grumet şi
săltăreţ, calul grămătic n-avea nicio treabă. Singura lui treabă era să se bage
mereu unde nu-i fierbea oloiul.
-Nu se spune oloi, ci oală, mă apostrofă țâțâitor calul
grămătic.
-Vedeţi? Ce v-am spus? Anume am greşit, ca să vă dovedesc că
acest cal există.
-Mami, cui şi ce vrei să dovedeşti?
-Ţie, amicilor, cititorilor de poveşti trăznite….
-Nu vei ajunge niciodată un mare scriitor, dacă scrii oloi
în loc de oală şi inventezi cuvinte. Nu există cuvântul țâțâitor.
-În primul rând, nu doresc să fiu un mare scriitor. În al
doilea rând, cine-mi interzice să inventez cuvinte?
-Io îţi interzic! Io, calul grămătic.
-Tu nici nu exişti. Eşti o plăsmuire a imaginaţiei mele şi
deja ai venit să-mi impui reguli?
-Fără reguli nu se poate…
-Dacă ai cunoaşte regulile, n-ai spune IO, ci eu. Io nu
există în regulamente şi reguli. Este altceva…
-Ce este? Sunt hotărât să-ţi corectez greşelile de
gramatică, dacă-mi explicit ce este IO.
-Nu vreau să corectezi nimic, pentru că mi-ai face poveştile
harcea-parcea. Să-ţi explic ce-nseamnă IO? Ar însemna să-ţi dau definiţii şi
asta găseşti şi-n cărţi. Învaţă singur ce-nseamnă IO şi- apoi mai vorbim.
-Cum să-nvăţ? De unde să învăţ?
-Învaţă de la toate: de la copii şi animale, de la fluturi
şi flori, de la vânt şi furtună. Ele nu vorbesc corect gramatical şi sunt Io,
chiar dacă nu ştiu că sunt. Ele nu vorbesc, comunică. În comunicare, limba este
alta.
-Foarte rău dacă nu ştiu. Sunt dintre cei ce ştiu dar nu
ştiu că ştiu.
-Da. Şi tocmai asta îi face să fie Io, adică speciali. Se
poartă firesc, se simt bine în hainele lor şi nu doresc să le îmbrace pe ale
altora. Imaginează-ţi o bufniţă îmbrăcată în haine de cal grămătic. Ar râde
toată pădurea de ea. Sau tu, calul gramatic, îmbrăcat în pene de bufniţă. S-ar cruci
toată suflarea pădurii şi-ar fugi din calea ta. Ei nu stiu ca stiu, dar
stapanul padurii stie ca ei stiu. Asta e suficient.
-Şi ce propui?
-Propun să rămâi ceea ce eşti: un cal. Calul este făcut să
ajute oamenii, nu să-i corecteze. Punem pariu că o s-o păţeşti dacă mergi la
casa stăpânului şi-i corectezi greşelile gramaticale?
-Punem…O să merg chiar în ziua aceasta. Îl cunosc pe
stăpânul pădurii şi al ogorului. Cu siguranţă o să mă pună dascăl la copiii
lui.
Şi-a plecat calul…Nu i-a fost dusul ca întorsul. Purta pe
spate şaua şi stăpânul. Hăţurile îl împiedicau să conjuge verbele. Avea figura plouată şi ruşinată. Se oglindise-n
ochii stăpânului şi observase diferenţa. Stăpânul avea două picioare, nu patru
şi-şi muncea ogorul, îşi creştea puii. Nu tropăia ca un bezmetic prin pădure,
corectând greşelile gramaticale ale florilor ce erau Io, dar nu ştiau că sunt.